O bogată istorie viticolă, atestată de peste 800 de ani, este reînviată și adusă în prim plan la Weinfest, eveniment cultural ce se va desfășura la Mediaș, în perioada 20-22 septembrie 2019, pentru al doilea an consecutiv. Trei asociații neguvernamentale, în parteneriat cu autoritățile locale și regionale, sub egida Regiunii Gastronomice Europene Sibiu 2019, readuc în atenție, prin această manifestare, Vechea Metropolă de Vin a Transilvaniei, așa cum era numit, în urmă cu secole, Mediașul. Nu întâmplător, sigla municipiului Mediaș include imaginea a trei struguri încă din 1549. De ce e Mediașul ”Vechea Metropolă de Vin a Transilvaniei”? Aflat încă din 1206 in mijlocul zonei numită Țara Vinului, Mediașul este locul care, între anii 1500 și 1800 impozitele se stabileau in funcție de prețul unei găleți de vin iar prețurile produselor în funcție de prețul unei găleți de must. În anul 1876, devenise sediul primei Școli de vin și pomicultură din zonă, având, în 78 de localități, peste 6.700 de hectare de plantații de viță-de-vie, din totalul celor 10.600 ha din întreaga Transilvanie. De asemenea, la Mediaș au avut sediul începând cu anul 1864 „Compania de Export de vin a Transilvaniei” și toate asociațiile care aveau legătura strânsă cu domeniul: „Asociația viticolă săsească din Transilvania”, „Asociația de vânzare a vinului din Transilvania Weingau”, „Asociația Centrală a Cramelor ” având ca membrii asociațiile zonale ale Cramelor din Transilvania, și „Asociația Sindicatelor Producătorilor de vin din Transilvania”. Toate acestea în jurul anilor 1900. Începând cu anul 1863, filoxera, insectă dăunătoare, ajunsă din Statele Unite în Franța, a început să decimeze viile și să pustiiască podgoriile din Europa. În anul 1889, insecta a ajuns să afecteze și podgoriile din zona Târnava Mică. Abia în 1902, problema și-a găsit rezolvare prin altoirea vițelor de vie hibride americane, soluție preluată și de specialiștii din zona Mediaș și dezvoltată la nivel de industrie, cu vagoane care plecau din Mediaș spre întreaga Europă, pe calea ferată dată în folosință în 1872. Cu ajutorul oamenilor ca Friedrich Caspari, Michael Ambrosi sr., Michael Ambrosi și, mai târziu, Alfred Ambrosi, care au pus umărul la dezvoltarea domeniului, s-au înființat culturi vaste de vițe-de vie altoite. Este suficient să amintim faptul că, la începutul secolului XX, Friedrich Caspari deținea aproximativ 550 de ha de viță-de-vie și butași de viță-de-vie și avea peste 1000 de angajați în Mediaș și alte patru localități învecinate. Caspari a fost Director Tehnic la Pepinierele Știrbey din Drăgășani, după zece ani în care fusese Comisar pentru replantarea viilor din Transilvania (1892-1902) și, în timp, a avut în portofoliu clienți precum Principele de Lichtenstein, Baronul Szapari, Contele Mikes, Contele Inczedy ș.a.. Caspari s-a implicat direct în replantarea viței-de-vie în Țara Românească, Transilvania, Ungaria, Austria, Germania, Lichtenstein și Rusia. Ambrosi a fost Președintele Asociației Viticole Săsești din Transilvania, a deținut Pepinierele de la Aiud, actuala Stațiune de cercetare și dezvoltare pentru Viticultură și Vinificație de la Blaj, depozitele logistice de vin ale Transilvaniei de la Mediaș și a fost asociat al Principelui Știrbey la Pepinierele de la Buftea. Astfel, și el a fost implicat în replantarea viței-de-vie în Transilvania, zona europeană și, împreună cu Principele Știrbey, în Țara Românească și Țările Baltice. De asemenea, Ambrosi este cel care, în jurul anilor 1920, a dat numele actual soiului de struguri Fetească Regală, apărut la Daneș sub numele de ”Dănășana” sau „Dunesdorfer Konigsast”.
Iată doar câteva motive pentru care, în 2019, pentru a doua oară, Piața Regele Ferdinand I din Vechea Metropolă de Vin a Transilvaniei, Mediaș, se transformă, între 20-22 septembrie 2019, într-un spațiu al degustărilor de vin și al savurării preparatelor culinare specifice, pe fundalul unor concerte de muzică bună. Gazda evenimentului va fi TURREPITZ, paznicul cetății Mediaș, care în acest an va coborî timp de trei zile din turn pentru a fi alături de participanți. La eveniment și-au anunțat participarea 23 de crame, din țară și din Republica Moldova, aranjate în 15 căsuțe și un punct inedit de atracție, Cămara Boierului. Cei interesați vor putea achiziționa taloane valorice, pe baza cărora vor putea degusta de 10 ori câte 15 ml. Degustarea și achiziționarea de vinuri la sticlă sunt accesibile oricărui doritor, în limita stocului disponibil. Chefi de renume vor găti live specialități culinare, așa cum stă bine lângă un pahar de vin. Chef Marius Rafa și Chef Radu Zărnescu împreună cu echipa Masters of Flames vor pregăti preparate gastronomice de excepție asa cum ne-au obișnuit, meniul fiind unul variat din care cu siguranța nu va lipsi nici anul acesta sturionul care anul trecut a făcut furori….Masterclass-uri de vin de nivel internațional, expoziții cu tematică specifică, muzică ambientală și formații precum Proconsul, Mircea Baniciu & Band, Walter Ghicolescu, JazzyBit sau Amalia Gaiță vor încânta simțurile celor care vor onora cu prezența lor. Un element interesant este faptul că Poșta Română, cu contribuția Federației Filatelice Române, Asociației Filateliștilor din Județul Sibiu și la inițiativa d-lui Liviu Pintican – un cunoscut filatelist de la Mediaș, va ștampila toate trimiterile din data de 20 septembrie de la Oficiul Poștal nr.1 din Mediaș cu o stampilă cu grafică dedicată special Weinfest Mediaș 2019. Pentru a marca acest lucru sunt pregătite și trei vederi inspirate din istoria de vin a orașului. Programul complet al festivalului va fi disponibil online pe pagina de facebook a evenimentului Weinfest Medias, iar surprizele nu vor lipsi nici de această dată.
Evenimentul este realizat de către Asociația Culturală Pusteblume Mediaș, Asociația Ardealul Mediaș și Asociația Locului Natal, în parteneriat cu Primăria Municipiului Mediaș și sub egida Consorțiului Regiunii Gastronomice Europene.
Sponsor Principal – ROMGAZ Mediaș.