Până de curând, persoanele care erau nemulțumite de felul în care se desfășura un împrumut accesat prin intermediul diverselor instituții financiare aveau ca singură modalitate de soluționare varianta juridică. Altfel spus, în cazul în care erau nemulțumiți, dădeau în judecată creditorul în cauză, așteptând câteodată ani de zile soluționarea speței. În ultimii trei ani, astfel de cazuri pot fi rezolvate prin CSALB (Centrul pentru Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar).

Dar ce este mai exact CSALB?

Până în anul 2016, cei care aveau un împrumut în derulare și care erau nemulțumiți de acesta, indiferent de natura lui, aveau o singură opțiune. Trebuiau să își asume formalismul și cheltuielile unui proces civil și să intenteze proces instituției financiare creditoare, pentru a-și soluționa eventualele probleme. Nici nu contează care ar fi fost rezultatul procesului, un lucru era clar: relația dintre creditor și beneficiar se deteriora extrem de tare, însemnând că următoarele contacte dintre părți deveneau automat reci și neprietenoase. CSALB sau Centrul pentru Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar este o entitate independentă, apolitică și non-guvernamentală care a fost înființată în 2016, ca urmare a unor directive ale Uniunii Europene.
Centru are ca principal obiectiv acela de a soluționa eventualele probleme care pot apărea între clienți și instituții financiare – atât bănci, cât și IFN-uri, printr-o conciliere.

Cum funcționează CSALB

Clientul instituției financiare face o cerere către CSALB prin care solicită soluționarea unei situații apărute cu creditorul „X”. La cerere trebuie anexate toate documentele care au fost încheiate între bancă sau IFN și beneficiar, plus dovada prin care să reiasă faptul că respectivul client a încercat rezolvarea situației direct cu creditorul în cauză. Ulterior, banca este întrebată dacă este de acord sau nu cu intrarea în procedură de conciliere. În cazul în care răspunsul este unul pozitiv, se fixează un termen de conciliere. La o dată stabilită de comun acord, părțile se întâlnesc și analizează rezolvarea cu care vine conciliatorul. În termen de maxim 15 zile, atât instituția financiară cât și beneficiarul pot exprima acordul sau dezacordul cu soluția oferită de reprezentantul CSALB. Din nou, decizia aparține în totalitate părților, iar soluția nu poate fi impusă obligatoriu așa cum se întâmplă în cazul unui proces.

Ce se întâmplă dacă părțile nu cad de acord?

Așa cum a fost amintit puțin mai sus, rezultatul cu care va veni un conciliator nu este unul obligatoriu, dacă nu este acceptat de către ambele părți implicate. Clientul se poate retrage în orice moment din procedura de consiliere, iar aceasta nu îi limitează nicicum drepturile. Beneficiarul va putea, în continuare, să intenteze proces civil pentru obținerea unor despăgubiri, dacă așa consideră. Însă procedura contencioasă este una de durată, adesea întinzându-se pe mai mult de unul sau chiar doi ani. Ai nevoie de un avocat, iar pe toată perioada procesului, ratele la credit se tot acumulează. Totodată, trebuie reținut faptul că nici instituția financiară nu este obligată să fie de acord cu rezolvarea cu care vine reprezentantul CSALB. Totuși, au fost extrem de puține cazurile în care părțile nu au căzut de acord. Reprezentantul centrului precizează că mai puțin de 10 % din cei intrați în procesul de conciliere s-au retras sau nu au fost de acord cu rezoluția finală.

Ce se întâmplă atunci când se acceptă soluționarea

În eventualitatea în care ambele părți implicate sunt de acord cu varianta de rezolvare a situației cu care a venit conciliatorul, iar soluția nu este atacată în instanță în maxim 15 zile de la implementare, atunci nota de soluționare capătă titlu executoriu. Asta înseamnă că vor trebui impuse toate punctele amintite în notă.

Ce fel de probleme sunt reclamate la centru

La Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar pot fi reclamate toate problemele care ar putea apărea între o instituție financiară și un beneficiar al acesteia. De la chestiuni ce țin de comisioane, rate, dobânzi, la anumite clauze care pot părea abuzive sau returnarea unor comisioane de administrare a conturilor. Așadar, tot felul de probleme, ce țin atât de domeniul financiar, cât și de cel administrativ pot fi rezolvate apelând la CSALB.

CSALB este un serviciu gratuit, foarte util, pus la dispoziția persoanelor fizice care au diverse probleme cu instituțiile financiare, fie ele bănci sau IFN-uri. Prin intermediul centrului, se încearcă o conciliere între părți, astfel încât atât creditorul cât și, mai ales, beneficiarul să poată obține condiții contractuale mai avantajoase sau reducerea anumitor cheltuieli, returnarea de taxe administrative și așa mai departe.