Înainte să te gândești la avocați, ai opțiunea de a apela la Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancar (CSALB) pentru rezolvarea conflictelor cu instituțiile financiare. Până de curând, persoanele care erau nemulțumite de felul în care se desfășura un împrumut accesat prin intermediul diverselor instituții financiare aveau ca singură modalitate de soluționare varianta juridică. Altfel spus, în cazul în care erau nemulțumiți, dădeau în judecată creditorul în cauză, așteptând câteodată ani de zile soluționarea speței. În ultimii trei ani, astfel de cazuri pot fi rezolvate prin CSALB (Centrul pentru Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar). Până în anul 2016, cei care aveau un împrumut în derulare și care erau nemulțumiți de acesta, indiferent de natura lui, aveau o singură opțiune: trebuiau să își asume formalismul și cheltuielile unui proces civil și să intenteze proces instituției financiare creditoare, pentru a-și soluționa eventualele probleme. Nici nu contează care ar fi fost rezultatul procesului, un lucru era clar: relația dintre creditor și beneficiar se deteriora extrem de tare, însemnând că următoarele contacte dintre părți deveneau automat reci și neprietenoase. CSALB sau Centrul pentru Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar este o entitate independentă, apolitică și non-guvernamentală care a fost înființată în 2016, ca urmare a unor directive ale Uniunii Europene. Centru are ca principal obiectiv acela de a soluționa eventualele probleme care pot apărea între clienți și instituții financiare – atât bănci, cât și IFN-uri, printr-o conciliere.

Cum funcționează CSALB

Clientul instituției financiare face o cerere către CSALB prin care solicită soluționarea unei situații apărute cu creditorul „X”. La cerere trebuie anexate toate documentele care au fost încheiate între bancă sau IFN și beneficiar, plus dovada prin care să reiasă faptul că respectivul client a încercat rezolvarea situației direct cu creditorul în cauză. Ulterior, banca este întrebată dacă este de acord sau nu cu intrarea în procedură de conciliere. În cazul în care răspunsul este unul pozitiv, se fixează un termen de conciliere. La o dată stabilită de comun acord, părțile se întâlnesc și analizează rezolvarea cu care vine conciliatorul. În termen de maxim 15 zile, atât instituția financiară cât și beneficiarul pot exprima acordul sau dezacordul cu soluția oferită de reprezentantul CSALB. Din nou, decizia aparține în totalitate părților, iar soluția nu poate fi impusă obligatoriu așa cum se întâmplă în cazul unui proces. Persoanele care sunt nemulțumite de anumite termene din contractele lor de credit sau de modul în care a gestionat o instituție financiară împrumutul acordat, vor putea apela și la mediatori. Medierea este și ea tot o variantă de soluționare alternativă a litigiilor bancare. Însă diferența majoră între un mediator și un conciliator este aceea că mediatorul nu poate veni cu o propunere efectivă de soluționare a unei probleme. El poate aduce părțile față în față și să ajute ca acestea să ajungă la un numitor comun, însă nu poate interveni și să vină el cu o propunere proprie de rezolvare a situației. El mediază și atât. Conciliatorul vine el însuși cu o soluție în vederea rezolvării problemei, la care a ajuns după ce a primit și studiat toate documentele puse la dispoziție și după ce a discutat cu ambele părți implicate. Rezolvarea propusă poate fi, sau nu, acceptată de către beneficiar și creditor. Mediatorul nu poate face acest lucru, pentru că nu îi permite legea. CSALB este un serviciu gratuit, foarte util, pus la dispoziția persoanelor fizice care au diverse probleme cu instituțiile financiare, fie ele bănci sau IFN-uri. Prin intermediul centrului, se încearcă o conciliere între părți, astfel încât atât creditorul cât și, mai ales, beneficiarul să poată obține condiții contractuale mai avantajoase sau reducerea anumitor cheltuieli, returnarea de taxe administrative și așa mai departe. Dar pentru a evita situații în care să fie nevoie să apelezi la serviciile Centrului pentru Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar ar fi bine ca, înainte de semnarea oricărui contract de credit, să citești foarte bine toate termenele și să fii sigur că le înțelegi. Cu alte cuvinte, aplică întotdeauna moto-ul nostru: Împrumută-te responsabil!